Üniversitede akademik uzman olarak çalışmakta iken istifa ettim. Akademik personel olarak 15 yıl hizmetim bulunmaktadır. Başka bir üniversite beni daire başkanı olarak atanmak istemektedir. Ancak personel müdürlüğünden sorun yaratılmaktadır.
3892 | 15.05.2023
657 sayılı Devlet Memurlar Kamunun temel ilkeleri 3 üncü maddesinde Sınıflandırma, Kariyer ve Liyakat olarak belirtilmiş olup, Liyakat ve kariyer ilkeleri çerçevesinde, hizmet gerekleri ve personel planlaması esas alınarak, Devlet memurları ile 8/6/1984 tarihli ve 233 sayılı Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki kamu iktisadî teşebbüslerinde görev yapan sözleşmeli personelin görevde yükselme ve unvan değişikliklerine ilişkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla “Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmelik” ile memurların görevde yükselmeleri unvan değişiklikleri bu çerçevede sınıf değişiklikleri objektif kriterlere bağlanmıştır. Söz konusu Yönetmelik 18/4/1999 tarih ve 23670 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girmiştir.
Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Görevde Yükselme ve Unvan Değişikliği Esaslarına Dair Genel Yönetmeliğin kapsamı şube müdürü ve daha alt görevler kapsamda yer almaktadır. Daire başkanlığı kadroları görevde yükselme kapsamı dışında yer almaktadır.
Memurları istifa etmek suretiyle ayrılanların tekrar memur olmak istemeleri halinde memuriyete atanmaları 657 sayılı Devlet memurları Kanunun “Memurluktan çekilenlerin yeniden atanmaları” başlıklı 92’nci maddesinde yer alan “İki defadan fazla olmamak üzere memurluktan kendi istekleriyle çekilenlerden veya bu Kanun hükümlerine göre çekilmiş sayılanlardan tekrar memurluğa dönmek isteyenler, ayrıldıkları sınıfta boş kadro bulunmak ve bu sınıfın niteliklerini taşımak şartıyla ayrıldıkları tarihte almakta oldukları aylık derecesine eşit bir derecenin aynı kademesine veya 71 inci madde hükümlerine uyulmak suretiyle diğer bir sınıfta eşit derecedeki kadrolara atanabilirler.
657 sayılı Kanuna tabi olmayan personelden kendi istekleri ile görevinden çekilmiş olanlar, boş kadro bulunmak ve gireceği sınıfın niteliklerini taşımak kaydı ile bu Kanuna tabi kurumlardaki memuriyetlere atanabilirler.
Yasama görevinde veya bakan olarak geçirilen her yıl bir kademe ilerlemesi ve her iki yıl bir derece yükselmesine esas olacak şekilde değerlendirilir.”hüküm ile düzenlenmiştir.
Ayrıca, 657 sayılı Kanunun 68 inci maddesinin (B) bendinde “Eğitim ve Öğretim Hizmetleri Sınıfı ile Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı hariç, sınıfların 1, 2, 3 ve 4 üncü derecelerindeki kadrolarına, derece yükselmesindeki süre kaydı aranmaksızın, atanmasındaki usule göre daha aşağıdaki derecelerden atama yapılabilir. (2)
Ancak, bu şekilde bir atamanın yapılabilmesi için ilgilinin;
a) 1 inci dereceli kadrolardan ek göstergesi 5300 ve daha yukarıda olanlar için en az 12 yıl,
b) 1 inci ve 2 nci dereceli kadrolardan ek göstergesi 5300’den az olanlar için en az 10 yıl,
c) 3 üncü ve 4 üncü dereceli kadrolar için en az 8 yıl,
hizmetinin bulunması ve yükseköğrenim görmüş olması şarttır. Dört yıldan az süreli yükseköğrenim görenler için bu sürelere iki yıl ilave edilir. Bu sürelerin hesabında; 8/6/1984 tarihli ve 217 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin 2 nci maddesi kapsamına dâhil kurumlarda fiilen çalışılan süreler ile Yasama Organı Üyeliğinde, belediye başkanlığında, belediye ve il genel meclisi üyeliğinde, kanunlarla kurulan fonlarda, muvazzaf askerlikte, okul devresi dâhil yedek subaylıkta ve uluslararası kuruluşlarda geçen sürelerin tamamı ile yükseköğrenim gördükten sonra özel kurumlarda veya serbest olarak çalıştıkları sürenin; Başbakanlık ve bakanlıkların bağlı ve ilgili kuruluşlarının müsteşar ve müsteşar yardımcıları ile en üst yönetici konumundaki genel müdür ve başkan kadrolarına atanacaklar için tamamı, diğer kadrolara atanacaklar için altı yılı geçmemek üzere dörtte üçü dikkate alınır.
Bu bent hükümlerine göre atananlar atandıkları kadronun aylık (Ek gösterge dahil) ve diğer haklarından yararlanırlar. Bu suretle üst dereceye atananların bu kadrolarda geçirdikleri her yıl kademe ilerlemesi ve her "3" yıl derece yükselmesi sayılmak suretiyle kazanılmış hak ve emeklilik keseneğine esas aylık derecelerinin yükselmesinde gözönüne alınır. Ancak atandıkları kadro aylıkları, başka görevlere atanma halinde kazanılmış hak sayılmaz.”ifadesi yer almaktadır.
Müktesep dışı 1-4 dereceli kadrolara atanmak için aranılan şartlar:
-Memurun atanacağı 1-4 üncü dereceli boş kadronun olması,
-Atanacağı kadronun Eğitim Öğretim ve Sağlık Hizmetleri ve Yardımcı Sağlık Hizmetleri Sınıfı dışında olması,
-Memurun yüksek öğretim mezunu olması,
-Memurun atanacağı kadro derecesine göre hizmeti bulunması,
4 yıllık yüksek öğrenim mezunlar için 8, 10 ve 12 yıl hizmeti
2 yıllık yüksek öğrenim mezunlar için ise 10, 12 ve 14 yıl hizmeti olması gerekebilmektedir.
Yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalar uyarınca;
1-Daire başkanlığı kadrolarının görevde yükselme kapsamı dışında bulunmaktadır.
2-Daire başkanı kadroları 190 sayılı KHK eki cetvellerde 1. derecedir.
3-Akademik personel istifa etmiş olması halinde 657 sayılı Kanunun 92’nci maddesi uyarınca memur kadrolarına engel bulunmamaktadır.
4- 15 yıl Akademik personel hizmeti olan kişinin bekleme süresine tabi olmadan 657 sayılı Kanunun 92 ve 68/B maddesi uyarınca daire başkanı kadrosuna atanmasına engel bulunmamaktadır.